Orang lain berduit, ada kereta, ada rumah, ada itu, ada ini & ada segala macam jenis kemewahan. Tapi Aku, cuma ada BLOG je...™

Monday, May 6, 2013

Facebook Trick



Kali ni Aku nak share pasal facebook trick...Dan Aku dapat rasakan yang korang memang sangat familiar dengan ciri-ciri facebook seperti update status, check-in, pages, application dan macam-macam lagi la.

Trick ni untuk korang ubah anchor text dari link Pages atau Profile.Faham tak..? Tak paham..? Takpe, slow-slow.Korang boleh refer pada gambar kat bawah.

kurang jelas..? klik pada gambar untuk besarkan.

Facebook Trick :

Pada asasnya, facebook akan benarkan korang tag profile (nama kawan) atau pages dengan menggunakan simbol '@' pada permulaan nama kawan atau pages.

Dengan kaedah yang Aku nak share ni, korang boleh adjust anchor text yang menjadi link untuk ke profile kawan korang atau ke pages yang korang tag.

Kalau korang perasan, status pada gambar kat atas ada 2 link iaitu 'Anwar Ibrahim' dan 'Perdana Menteri Malaysia ke-7'.Sebenarnya, kedua-dua link tersebut sekiranya di klik akan terus ke page yang sama iaitu page Anwar Ibrahim.

Macamana Nak Buat..?

kurang jelas jugak..? klik pada gambar untuk besarkan.
Untuk mendapatkan pages/profile ID, korang boleh ke findmyfacebookid.com dan taipkan URL pages atau profile yang korang nak.

Bila dah dapat pages/profile ID, copy code tersebut dan paste kat dalam status update korang.

Contoh : 

16194831839 ialah code asal untuk page Anuar Ibrahim. 
@@[0:[16194831839:1:Perdana Menteri Malaysia ke-7]] ialah code yang telah diubah.

Kurang faham.? Korang perati la gambar kat atas.Lama-lama faham la tu...

p/s : untuk bagi trick ni menjadi, code yang korang copy paste tu kena letak dua kali dalam status update korang tu...satu yang original (Anwar Ibrahim) dan satu lagi yang dah diubah (Perdana Menteri Malaysia ke-7).

3 Pinggan Nasi Tambah:

Unknown said...

Hello Blogger!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

saketh321 said...

It is extremely nice to see the greatest details presented in an easy and understanding manner. ExcelR Business Analytics Courses

Programming Edu said...

Excellent post. Thank you for providing such an informative blog.
SkillUp Online provides Courses like Artificial Intelligence CoursesPython for Data Science CourseCloud Computing CoursesIBM coursesCybersecurity ProgramPower BI CertificationMicrosoft Azure Architect DesignGoogle Cloud Architect Certification and so on. To learn more about SkillUp Online IT certifications online Courses visit our website.